Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Morskie priorytety rządu

Namiary na Morze i Handel, 2005-11-25
Kluczowymi elementami polskiej gospodarki morskiej, wymienionymi w "Strategii rozwoju polskiej gospodarki morskiej do 2015r.", którą przyjął ustępujący rząd Marka Belki, 11 października br., są: żegluga i porty morskie. W dokumencie zaprezentowane zostały zagadnienia z zakresu: żeglugi morskiej i śródlądowej, portów, przemysłu okrętowego i wyposażenia, morskiego przemysłu wydobywczego, rybołówstwa morskiego, szkolnictwa i działalności naukowo-badawczej, administracji morskiej i śródlądowej, turystyki oraz ochrony biologicznej na obszarach morskich. Żegluga morska Rząd przyjął, że podstawowym celem w rozwoju żeglugi jest poprawa konkurencyjności polskiej floty transportowej w Unii Europejskiej. Aby to osiągnąć, konieczne staje się stworzenie warunków odnowy i rozbudowy tonażu oraz umożliwienie armatorom pracy na zasadach porównywalnych z obowiązującymi w Unii. Strategią na najbliższe dziesięciolecie będzie dążenie do utrzymania poziomu zatrudnienia polskich marynarzy i kadry oficerskiej, kształconej w polskich uczelniach morskich. Aby te cele zostały realizowane, niezbędne są działania organizacyjno-prawne, takie jak np.: wprowadzenie w życie ustawy o podatku tonażowym (przyjętej przez rząd 18 października br. - patrz: wywiad z Janiną Mentrak), stworzenie systemu finansowania zakupu statków przez armatorów krajowych w polskich stoczniach, wdrożenie zasad pomocy publicznej dla armatorów, w zakresie dopuszczalnym przez Unię, oraz wprowadzenie nowoczesnych regulacji w zatrudnianiu marynarzy na statkach. Porty morskie W sferze zainteresowania rządu znajdują się wyłącznie porty o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Natomiast rozwój małych portów i przystani morskich zależeć będzie od strategii rozwoju regionów nadmorskich. Celem strategicznym w zakresie rozwoju morskich portów polskich jest włączenie ich do infrastruktury transportowej zarówno krajowej, jak i europejskiej. Aby to założenie stało się faktem, konieczna jest budowa łańcuchów lądowo-morskich w układzie Północ - Południe, w tym autostrady A-1. Konieczne jest także dostosowywanie infrastruktury portowej do zmiany struktury przeładunków, poprzez budowę nowoczesnych terminali kontenerowych, promowych oraz centrów logistycznych. Do zrealizowania tych celów niezbędne jest wdrożenie nowej ustawy o portach i przystaniach morskich oraz sukcesywne porządkowanie stosunków własnościowych w portach, stworzenie warunków finansowania infrastruktury portowej oraz infrastruktury dostępu od strony morza i lądu ze środków Unii, zagwarantowanie w budżecie państwa niezbędnych środków na pokrycie wkładu krajowego, a także ustalenie sposobu gromadzenia pieniędzy na wykup gruntów portowych. Żegluga śródlądowa W tej dziedzinie najważniejszym zadaniem jest rozwój dróg wodnych Odry i Wisły oraz ustalenie organu odpowiedzialnego za sprawy związane z transportem śródlądowym. Instytucja ta kontynuowałaby realizację inwestycji w ramach "Programu dla Odry 2006". Planowane jest także opracowanie programu modernizacji drogi wodnej Wisły oraz prowadzenie prac badawczych związanych z infrastrukturą dróg wodnych w relacji Wschód -Zachód, preferowanych przez UE. Ponadto, konieczne jest stworzenie warunków finansowania infrastruktury dróg wodnych śródlądowych ze środków unijnych, zapewnienie wzrostu dochodów Funduszu Żeglugi Śródlądowej oraz zwiększenie stopnia jego wykorzystania. W dokumencie zapisano również doprowadzenie do przystąpienia Polski do Europejskiego Porozumienia nt. Głównych Dróg Wodnych Międzynarodowego Znaczenia (AGN). Przemysł okrętowy i wyposażenia okrętowego Celem strategicznym rządu w tej dziedzinie jest - oprócz eksportu - zabezpieczenie potrzeb armatorów krajowych, w zakresie budowy oraz remontów statków w stoczniach polskich, i tworzenie im w tym celu odpowiednich warunków. Osiągnięcie tego wymagać będzie m.in.: wdrożenia zasad pomocy publicznej dla stoczni, w ramach dopuszczalnych przez Unię; realizacji ustawy o dopłatach do umów na budowę niektórych typów statków morskich; stworzenia systemu finansowania zakupu statków przez amatorów krajowych w polskich stoczniach; bardziej efektywnego wykorzystania krajowego zaplecza naukowo-badawczego; realizacji harmonogramu konsolidacji przemysłu stoczniowego; wykorzystania polskich stoczni do budowy i remontów okrętów marynarki wojennej, zarówno polskiej, jak i państw NATO; wzmożonych działań na rzecz odzyskania rynków wschodnich. Ten ostatni zapis jest zgodny z dokumentem rządowym "Program odzyskania rynków wschodnich", przyjętym w 2003 r. Rybołówstwo morskie Polscy rybacy i firmy zajmujące się rybołówstwem, operujące zarówno na Bałtyku, jak i na innych łowiskach, muszą maksymalnie wykorzystać kwoty połowowe przyznane Polsce przez UE. Niezbędna jest też modernizacja floty i portów rybackich oraz stworzenie warunków dla pełnego wykorzystania środków unijnych przeznaczonych na wsparcie tego sektora. Jednocześnie należy podjąć działania na rzecz zorganizowania sprawnego rynku rybnego i rentowności całego sektora. Rząd zakłada wzrost jakości produktów rybnych, rozwój nowych technologii w przetwórstwie, a także uwzględnianie potrzeb rybołówstwa w planach przestrzennego zagospodarowania wybrzeża i obszarów morskich. Morski przemysł wydobywczy Priorytetowym celem jest zagospodarowanie i wykorzystanie walorów morskiej strefy ekonomicznej i polskiego pasa nadmorskiego. Należy więc przystąpić do poszukiwania i badania nowych, podmorskich złóż ropy naftowej oraz gazu ziemnego na Bałtyku oraz rozszerzyć obszary koncesyjne przyszłego wydobycia poza granicami Polski. Administracja morska i śródlądowa Administracja ta musi przede wszystkim przejmować i stosować prawa unijne i międzynarodowe. Planowana jest rozbudowa nowoczesnych radarowych systemów kontroli i zarządzania ruchem statków (VTMS), rozbudowa struktury automatycznego systemu identyfikacji statków (AIS) oraz stworzenie systemu ostrzegania o zagrożeniach dla bezpieczeństwa żeglugi i ochrony środowiska morskiego. Należy również wyznaczyć w polskich obszarach morskich trasy przepływu statków przewożących materiały niebezpieczne oraz wyeliminować ruch zbiornikowców o pojedynczych poszyciach kadłubów. W polskich obszarach morskich powinno się również określić miejsca schronienia dla statków znajdujących się w niebezpieczeństwie. Konieczne jest również opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich oraz zbudowanie systemu informacyjnego żeglugi śródlądowej (River Traffic Information Service). Szkolnictwo morskie i instytuty badawcze Rząd zakłada przywrócenie opieki merytorycznej ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej nad średnim szkolnictwem morskim oraz reaktywowanie kształcenia kadr dla rybołówstwa morskiego. Turystyka morska i śródlądowa Gospodarka morska to również usługi związane z rozwojem turystyki. Aby zapewnić sprawną obsługę powiększającej się z roku na rok liczby turystów odwiedzających Polskę, należy: utworzyć Centrum Informacji Turystyki Morskiej, przygotować polskie porty do obsługi statków wycieczkowych oraz rozbudować bazy promowe. W strategii rozwoju zapisano wspieranie przez rząd działań samorządów w zakresie: przygotowania zaplecza lądowego, usytuowanego w sąsiedztwie portów morskich i śródlądowych, rozwoju turystyki jachtowej oraz zapewnienia ochrony turystom i zwiększenia ich bezpieczeństwa w portach.
 
Oprac. (eg)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl