Załoga Bałtyckiego Terminalu Zbożowego w Gdyni nie zgodziła się na warunki prywatyzacji, zaproponowane przez
holendersko-amerykańską firmę AOM Cesetra. W referendum, które odbyło się w tej sprawie 4 października br., 93% biorących w nim udział, nie zaakceptowało propozycji inwestora. W głosowaniu wzięło udział
96% ze 142 pracowników przedsiębiorstwa. Sceptycznie do gwarancji inwestora odniosły się wcześniej związki zawodowe gdyńskiego portu.
Cesetra zobowiązała się, iż przez 5 lat nie zwolni żadnego z
pracowników BTZ i dodatkowo każdemu z nich wypłaci 5 tys. zł premii prywatyzacyjnej. Gwarantowała też, że przez 7 lat nie zmieni zakładowego zbiorowego układu pracy, zainwestuje w terminal kilkadziesiąt
milionów złotych i zapewni wzrost pensji o 3,5% w skali roku.
Pracownicy oczekują jednak 7-letniego okresu gwarancji zatrudnienia oraz uzgodnienia szczegółów związanych z odszkodowaniami dla osób,
których inwestor zdecydowałby się zwolnić wcześniej.