Gdynia, miasto w którym morze dociera do śródmieścia, stara się wykorzystać swoje unikalne położenie.
Stawia nie tylko na ilości przewożonych przez port towarów, ale również na liczbę odwiedzających go pasażerów. W tej sytuacji, budowa nowego dworca do obsługi ruchu pasażersko-towarowego, stała się
koniecznością. Powstał zatem projekt "SEB-Trans-Link. Nowoczesny terminal promowy w porcie wschodnim w Gdyni jako ważne ogniwo w korytarzu transportowym Północ-Południe", finansowany z Funduszu PHARE,
w ramach "Programu współpracy przygranicznej regionu Morza Bałtyckiego". Projekt realizowany jest w ścisłej współpracy z partnerami szwedzkimi, w ramach inicjatywy Interreg III B, a spotkania
konsultacyjne i seminaria organizowane są w Polsce, Szwecji i na Litwie.
Nowy terminal promowy, którego koncepcję właśnie opracowano, ulokowany zostanie na zapleczu nabrzeża Polskiego i Fińskiego.
Inwestycja realizowana będzie w latach 2009-2011, kiedy to zostaną wybudowane dwa stanowiska promowe, układ dróg i placów manipulacyjnych, budynek terminalu, hala odpraw samochodów ciężarowych oraz
zaplecze techniczne terminalu.
W drugim etapie, który będzie realizowany po 2013 r., wybudowane zostanie trzecie stanowisko promowe i powiększone zostaną, w wyniku budowy ul. Polskiej II, place
manipulacyjne terminalu.
W trakcie prac nad projektem, wykluczono możliwość wykorzystania budynku Dworca Morskiego w Gdyni, jako przyszłego terminalu promowego. Ten zabytkowy obiekt, który przed
wojną tętnił życiem, będzie poddany rewitalizacji, z docelowym założeniem przywrócenia funkcji obsługi statków pasażerskich w sezonie turystycznym. W pozostałych miesiącach roku może natomiast pełnić inne
funkcje, jak np. służyć jako miejsce konferencji, rekreacji, czy usług gastronomicznych. Budynkowi zostanie przywrócona jego przedwojenna architektura.
Prognozy dotyczące ruchu pasażersko-
towarowego, przechodzącego przez Gdynię są obiecujące. Coraz większe znaczenie odgrywać będzie czas przewozu od dostawcy do odbiorcy, a tym samym będą zyskiwały na znaczeniu przewozy w systemie
multimodalnym takich ładunków jak: drobnica, kontenery czy naczepy samochodowe. W odniesieniu do projektowanego terminalu promowego w Gdyni, wskazuje się na możliwość potrojenia ilości przeładunków i
obrotów promowych w perspektywie najbliższych 20 lat, pod warunkiem dotrzymania terminów budowy autostrady A-1 i dróg dojazdowych do portu w Gdyni. Należy się spodziewać uruchomienia nowych połączeń z
portami południowego i wschodniego Bałtyku. Spodziewany jest zwłaszcza wzrost przewozów promowych w technologii ro-pax. Zakłada się również, że wzrost przewozów pasażerskich do 2025 r. wyniesie od 75 do
100%.