Mimo protestów związków zawodowych patrz: ("Namiary" 20/2005), Zarząd Morskiego Portu Gdynia
podpisał, 28 października br., pakiet socjalny, dotyczący gwarancji dla pracowników Bałtyckiego Terminalu Zbożowego w Gdyni i tym samym zakończył, trwający od dwóch lat, proces sprzedaży tej portowej
spółki. Nowym właścicielem terminalu jest konsorcjum, w skład którego wchodzą: Cefetra B.V. i Wielkopolskie Zakłady Tłuszczowe ADM Szamotuły Sp. z o.o., które wygrało przetarg i zapłaci za 100% udziałów
spółki 32,855 mln zł.
Umowa sprzedaży została podpisana właściwie już 19 maja br., ale dopiero 14 października Komisja Europejska wyraziła zgodę na nabycie akcji BTZ (chodziło o przepisy
antymonopolowe). Również w październiku minister skarbu państwa wyraził, wymaganą w przypadku tak długiego okresu, zgodę na 20-letnią dzierżawę terenów przy nabrzeżach Indyjskim i Norweskim, na których
znajduje się terminal.
Jedyną kwestią, która czekała jeszcze na rozstrzygnięcie, był wspomniany pakiet socjalny. Zarząd portu uznał, że gwarancje zaproponowane pracownikom przez nowego właściciela
spółki są wystarczająco wysokie, a dalsze żądania związków zawodowych - zbyt wygórowane i - mimo sprzeciwów i gróźb strajkowych (port oflagowano) - zakończył negocjacje. A, przypomnijmy, że pakiet
obejmuje: 5,5-letnią gwarancję zatrudnienia, jednorazową, 5-tysięczną premię prywatyzacyjną, gwarancję wzrostu wynagrodzeń o 3,5% rocznie (do końca 2009 r.) oraz bezterminowe zobowiązanie pracodawcy do
utrzymania warunków zakładowego układu zbiorowego pracy. (Żądania portowych związków zawodowych były jeszcze wyższe.)
Niezależnie od tego, nabywca BTZ zobowiązał się do utrzymania publicznego
charakteru terminalu (przez okres 20 lat) i obecnej siedziby spółki, zainwestowania dalszych kilkudziesięciu mln zł w rozbudowę i modernizację terminalu oraz zwiększenia przeładunków zbóż i pasz, co już
samo w sobie stanowi swoistą gwarancję długoletniej stabilności zatrudnienia.
Obowiązująca ustawa portowa wymaga od zarządów portów wyzbycia się udziałów w spółkach eksploatacyjnych do końca br.
Jest to termin nierealny. Niemniej, przynajmniej w odniesieniu do BTZ, udało się go dotrzymać. W gdyńskim porcie rozpoczęły się obecnie procesy prywatyzacyjne kolejnych spółek: Morskiego Terminalu
Masowego, Bałtyckiej Bazy Masowej oraz Portowego Zakładu Technicznego. Nie powiodła się próba prywatyzacji spółki WUŻ - Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych, która - głównie w wyniku obstrukcji
załogi i związków zawodowych - nie doszła do skutku i została odsunięta na bliżej nieokreśloną przyszłość.