Linie promowe łączące nasz kraj ze Skandynawią, po wejściu Polski do Unii Europejskiej zanotowały znaczny wzrost
przewozów. Dają się zauważyć pewne nowe zjawiska i trendy, np. "turystyka sklepowa" Szwedów. Masowo odwiedzają oni Polskę, korzystając z promów. Podróżują samochodami osobowymi z przyczepami
towarowymi, by w naszym kraju zapełnić je meblami i materiałami budowlanymi.
W poprzednim numerze "Namiarów" prezentowaliśmy spedytorów i przewoźników drogowych, wyróżnionych jako "najlepsi
klienci Polskiej Żeglugi Bałtyckiej", na obsługiwanych przez tego operatora liniach. Tym razem, przedstawiamy przekrój najaktywniejszych firm korzystających z tych połączeń. Należy jednak pamiętać, że
nie jest to "ranking", a firmy podane są w kolejności alfabetycznej. Wiąże się to z faktem, że szczegółowe informacje, dotyczące klientów i wielkości przewozów, należą do najpilniej strzeżonych
tajemnic handlowych. Listy swoich klientów nie chcieli nam udostępnić np. inni operatorzy promowi działający w Polsce.
Na liniach obsługiwanych przez Polferries przegląd najaktywniejszych klientów
przedstawia się następująco:
- linia Świnoujście - Ystad: DFDS Transport AB, Pol Truck Sweden AB, Schenker Btl AB/Schenker Sp. z o.o. w Polsce. Wśród polskich załadowców, na uwagę zasługuje Pol-Agent
Sp. z o.o. PŻB współpracuje z tą firmą od 2,5 roku i kontakty rozwijają się bardzo dynamicznie. Pol-Agent posiada spore doświadczenie w spedycji. Szykuje się wspólny, nowatorski projekt Pol-Agenta i PŻB,
którego armator nie chciał ujawnić (ma zostać zrealizowany na linii Gdańsk - Nynashamn).
- linia Świnoujście - Kopenhaga: Trans Cargo i Leman DK, a z Polski: Pekaes MultiSpedytor Sp. z o.o. i Spedycja
Międzynarodowa Agroland Sp. z o.o. Gdynia. Ta ostatnia firma, w tym roku, po raz pierwszy, pojawiła się na linii do Kopenhagi, z ładunkami jednej ze skandynawskich firm konstrukcyjno-budowlanych.
-
linia z Gdańska do Nynashamn: Erontrans s.j., Spedycja Międzynarodowa Agroland Sp. z o.o. i Scandinavian Express Poland Sp. z o.o. Jednym z ciekawszych zadań przewozowych Polferries na tej linii jest duży
kontrakt na transport ciągników szwedzkiej firmy Scania. Polska nie jest jedynym krajem docelowym dostaw; w tranzycie przez Gdańsk, firma Scania, przy udziale swoich partnerów, dostarcza ciągniki na
Ukrainę i na południe Europy - do Austrii, Włoch.
Pewnym symptomem, oznaczającym ożywienie rynku przewozów promowych między Polską a Skandynawią, są starania norweskiej firmy, która ma zamiar
utworzyć linię łączącą Świnoujście z jednym z portów w Oslofjordzie. Miałaby ona ruszyć w I półroczu 2006 r. Jako że Norwegia nie należy do Unii Europejskiej, linia taka mogłaby korzystać z możliwości
pokładowej sprzedaży bezcłowej. Norwescy przedsiębiorcy rozglądają się za odpowiednim tonażem i organizują u siebie konferencje prasowe, zapowiadające utworzenie połączenia. Pomysł ten nie wywołuje
entuzjazmu wśród polskich spedytorów. Przedstawiciel jednej z firm, obsługującej przewozy do Norwegii, stwierdził, że nawet jeśli połączenie takie powstanie, to i tak jego samochody będą raczej korzystały
z linii do Ystad i drogi lądowej do Norwegii.