Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Gaz na wodzie

Kurier Szczeciński, 2005-10-21
Budowę dwóch strategicznych terminali odbioru gazu skroplonego LNG, flotylli gazowców oraz małych terminali na Środkowym Wybrzeżu do obsługi lokalnych sieci dystrybucyjnych przewiduje jedna z analiz dotyczących wykorzystania w Polsce skroplonego gazu. Szansę na przynajmniej częściową realizację tych projektów stwarza fakt, iż Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zamierza sprowadzać do Polski skroplony gaz. Zdaniem autora analizy - Krzysztofa Kubiaka, eksperta zajmującego się bezpieczeństwem energetycznym, w Polsce mogłyby powstać dwa strategiczne terminale LNG, np. w Świnoujściu i Gdańsku, o zdolności przeładunkowej około 10 mld m sześc. rocznie każdy. Dlaczego dwa? Z powodu konieczności zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego. Autor wskazuje na zagrożenia - atakami terrorystycznymi, żywiołami naturalnymi i katastrofami. Ponadto na Środkowym Wybrzeżu - zdaniem autora - należałoby wybudować małe terminale, które zasilałyby lokalne sieci dystrybucyjne. Skorzystałby z tego cały pas Wybrzeża od Gdańska do Świnoujścia. Uważa on ponadto, że Polska musiałaby zainwestować we flotyllę gazowców pod narodową banderą (dużych i małych - od 50 tys. m sześc. do 130 tys. m sześc.) o łącznej zdolności przewozowej około 10-12 mld m sześc. gazu rocznie. Szansę na realizację tej wizji w Polsce są na razie niewielkie. Dzisiaj najbardziej prawdopodobna jest budowa terminalu w Świnoujściu. Deklaracje gotowości uczestnictwa w tym przedsięwzięciu złożyło PGNiG, a także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który jako miejsce inwestycji wskazuje teren na wschód od falochronu wejściowego do świnoujskiego portu (48 ha). Koszt budowy terminalu mógłby wynieść nawet 600 mln euro.
 
(r.c.)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl