Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Są pieniądze na budowę terminalu DCT!

Namiary na Morze i Handel, 0000-00-00

Po ponaddwuletnich pracach przygotowawczych, rusza budowa terminalu kontenerowego Deepwater Container Terminal w gdańskim porcie. Jest to możliwe dzięki sfinalizowaniu rozmów związanych z finansowaniem inwestycji. Zadania tego podjęły się Macquarie Bank (Australia) oraz DVB Bank AG (Niemcy). - Zakończenie rozmów oznacza w praktyce przystąpienie przez inwestora do prac budowlanych. Tym bardziej, że terminal kontenerowy o takich parametrach, jak ten, który powstanie w Gdańsku, jest gospodarce polskiej niezwykle potrzebny. Na świecie transportem morskim przewozi się rocznie 350 mln kontenerów, a wpływy z ich przeładunków w obecnym dziesięcioleciu wzrastały średnio 10% rocznie - podkreśla Andrzej Kasprzak, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA. Umowę dotyczącą budowy terminalu ZMPG parafował z DCT w lutym 2003 r. Po uzyskaniu zgody Ministerstwa Skarbu Państwa - w styczniu 2004 r. - prezes Kasprzak i James Sutcliffe, prezes DCT Gdańsk SA, podpisali umowę na długoletnią (30 lat, z opcją na kolejnych 30) dzierżawę terenów portowych. W myśl umowy, brytyjski inwestor zbuduje na nich głębokowodny terminal kontenerowy, którego zdolność przeładunkowa, w pierwszym etapie, wynieść ma 500 tys. TEU rocznie, natomiast docelowo - 1 mln TEU. Koszt inwestycji to 190 mln euro. Pod koniec grudnia 2004 r., wojewoda pomorski podpisał pozwolenie na budowę terminalu. Projekt i dokumentację budowlaną opracowało konsorcjum złożone z: Biura Projektów Budownictwa Morskiego Projmors w Gdańsku oraz Wuprohyd w Gdańsku i North-Investments Gdańsk. Głównym wykonawcą został, w drodze przetargu, niemiecki koncern budowlany Hochtief. Jest to jedna z największych, międzynarodowych firm tego typu (9. miejsce na świecie). Jej portfel zamówień wynosi ok. 13 mld euro. Realizowała takie inwestycje, w dziedzinie gospodarki morskiej, jak m.in.: terminal kontenerowy w Bremerhaven, portowe nabrzeża w Hamburgu, inwestycje w portach Elizabeth i Ngqura w Afryce Południowej, w porcie Seabird w Indiach, w porcie wojennym Oman, czy Kelang w Malezji. Hochtief zamierza zatrudnić, jako podwykonawców, firmy holenderskie i polskie, w tym Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku, czy "Petrobaltic". Pierwsze przykłady takiej współpracy miały już miejsce we wstępnej fazie realizacji inwestycji. Terminal DCT powstanie na sztucznie usypanym pirsie, o długości 710 m i szerokości 315 m. Jego powierzchnia wyniesie 32 ha. Piasek, z którego powstanie pirs, pochodzić będzie z prac pogłębiarskich. Od zachodniej strony pirsu, będzie znajdowało się nabrzeże przeładunkowe, mające 40 m szerokości, z dwoma stanowiskami dla kontenerowców. Pierwszy odcinek nabrzeża będzie miał długość 385 m, a głębokość przy nim ma wynosić 16,5 m. Przy drugim odcinku, o długości 295 m, głębokość osiągnie 13,5 m. Od strony wschodniej i zachodniej pirs będzie zabezpieczony falochronem brzegowym, narzutowym, z bloków żelbetonowych. Na górnej warstwie pirsu, położona zostanie powierzchnia żelbetonowa. Pod nabrzeżem grunt będzie wzmocniony palami stalowymi, stanowiącymi fundamenty torów czterech suwnic nabrzeżowych, o wysięgu 50 m, do przeładunku kontenerów ze statków. Na płycie pirsu znajdować się będzie plac składowy kontenerów, obsługiwany przez samojezdne, kałowe suwnice placowe. Oprócz dwóch stanowisk dla kontenerowców, prostopadle do pirsu, zbudowane będzie stanowisko z pochylnią i rampą do obsługi statków ro-ro. Poza pirsem, powstaną place składowe do magazynowania pustych kontenerów, czterotorowa bocznica kolejowa, droga dojazdowa z węzłem drogowym i placem manewrowym dla samochodów. Zakończenie budowy pierwszego etapu planowane jest w terminie ok. 20 miesięcy od rozpoczęcia prac. Szacuje się, że będzie to 2007 r. Jednak pierwszy kontenerowiec zawinie do terminalu już w 2006 r. Na jego zapleczu, przewidywana jest budowa nowoczesnego centrum logistyczno-dystrybucyjnego. W pierwszych dniach stycznia 2005 r. sygnatariusze listu intencyjnego: DCT, Gmina Gdańsk oraz ZMPG, wyrazili wolę utworzenia tego centrum, które obejmować będzie prawie 140 ha i które ma stanowić ogniwo w łańcuchu logistycznym łączącym kraje Unii Europejskiej z Rosją, Białorusią i Ukrainą. W ub.r., w gdańskim porcie, przeładowano 41 tys. TEU.
 
(rel)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl