Miniony rok był (od 1973 r.) najlepszy dla zbiornikowców i wielu rodzajów statków światowej floty
transportowej. Znalazło to swoje odzwierciedlenie w nowym tonażu, co zahamowało wzrastający przeciętny wiek floty.
"Lokomotywą" rozwoju gospodarczego w ub.r. były Chiny, których nadwyżka
handlowa przekracza 60 mld USD, eksport sięga 300 mld USD, a rezerwy walutowe osiągnęły niespotykaną dotąd wielkość 700 mld USD. Wzrost PKB w Państwie Środka wyniósł 9,5%, podczas gdy w Malezji - 7,1%
Indiach - 6,7%, Tajlandii - 6,1%, Indonezji - 4,8%, Korei Południowej - 4,6%, oraz w państwach OECD - 3,6%. Produkcja przemysłowa Chin wzrosła aż o 14,4%; dla porównania: Stanów Zjednoczonych - o 4,4%, a
państw strefy euro - zaledwie o 0,5%.
Światowe zapotrzebowanie na ropę naftową zwiększyło się o 3,4% w 2004 r., wobec 2,6% w poprzednim roku, w tym Chin - o 15,6%. Światowe wydobycie ropy naftowej
wzrosło z 63,39 mln baryłek dziennie w 2003 r., do 72,84 mln baryłek - w 2004 r, tj. o 5%.
Aż o 10,2% wzrosły też obroty ładunkowe w portach morskich w 2004 r., najwięcej towarów skonteneryzowanych.
Wzrosły również przewozy morskie ładunków. Osiągnęły one najwyższy dotychczas poziom: 6,54 mld t i 27 635 mld tm, o 409 mln t i o 1781 mld tm więcej. Z kolei przewozy ropy i produktów naftowych zwiększyły
się w latach 2003-2004 o 7,2%, do 2,26 mld t.
Obroty morskie ładunkami masowymi suchymi wzrosły o 6,5% - do 2,5 mld t i o 7%, do 11 920 mld tm, z czego na 5 głównych ładunków masowych (węgiel, rudę
żelaza, zboże, boksyt- alumina i fosfaty) przypadał wzrost o 7,6%, do 1,6 mld t i o 8,1%, do 8065 mld tm w ostatnich dwóch latach.
Przewozy morskie pozostałych ładunków, obejmujące drobne ładunki
masowe i drobnicę (m.in. gaz skroplony, rudy nieżelazne, rudę manganową, drewno, złom, mocznik, potas, cement, koks, kamień wapienny, gips, siarkę itp.) zwiększyły się w 2004 r. o 5,7%, do 2,7 mld t, o
6,7%, do 8335 mld tm.
Perspektywy przewozów ładunków na najbliższe lata wskazują na dalszy wzrost, w tym, w okresie 2004-2006 - o 9,1% w t i o 10,5% - w tm. Przewidywany jest dalszy, dynamiczny,
wzrost obrotów ładunków morzem do i z Chin, zwłaszcza rudy żelaza, węgla, ropy naftowej i innych ładunków, w tym w kontenerach. Spośród głównych ładunków masowych suchych, w perspektywie do 2006 r., ruda
żelaza wykazuje największe tempo wzrostu, bo 16,1% w t i jeszcze więcej w pracy przewozowej - 17,7% oraz węgla, odpowiednio: 9,2% i 10,3%. Przewiduje się również duże tempo wzrostu przewozów innych
ładunków, bo 8,2% w t i 10,3 w tm. Wyższy wzrost pracy przewozowej, od przyrostu tonażu, wynika ze zwiększenia się przeciętnej odległości transportowanych ładunków w ostatnich latach i do 2006
r.