Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Stoczniowe perspektywy

Kurier Szczeciński, 2005-09-13
Jeden z paneli XV Forum Ekonomicznego w Krynicy, który zakończył się w sobotę, poświęcony był sytuacji i perspektywom polskich stoczni. - Musimy zdać sobie sprawę, że skończyła się możliwość udzielania pomocy publicznej naszemu przemysłowi - mówiła prowadząca dyskusję wiceminister gospodarki, Małgorzata Ostrowska. Minister Ostrowska przypomniała o realizowanym programie "Strategia dla przemysłu stoczniowego". - Ta strategia ulega ciągłej modyfikacji. Musimy podjąć takie działania, aby wspierać go bez narażania się na zarzuty Komisji Europejskiej - tłumaczyła. Dużą rolę w restrukturyzacji polskich stoczni odgrywa Agencja Rozwoju Przemysłu. - Pierwszy etap został zrealizowany, jednak wciąż trzeba zmierzać do obniżenia kosztów i budowania lepszej pozycji na rynku - podkreślała wiceprezes ARP Elżbieta Niebisz. Jej zdaniem, nadal dużym problemem jest kwestia finansowania budowy statków, ale zapowiedziała, że nad tym elementem ARP będzie teraz pracować. Prezes Stoczni Gdynia Jerzy Lewandowski podkreślił, że dwa lata restrukturyzacji stoczni to zbyt krótki czas, by osiągnąć płynność finansową i zdolność do trwałego konkurowania na rynku. - W ciągu tych 2 lat udało się nam jednak zatrzymać proces spadku po równi pochyłej i rozpoczęły się pozytywne zmiany - powiedział J. Lewandowski. Jak wyjaśniała wiceprezes Niebisz, aby prowadzić dalszą aktywną pomoc stoczniom polskim, ARP powołała Korporację Polskie Stocznie (KPS), która ma szukać nowych dróg finansowania restrukturyzacji. Prezes Lewandowski zastrzegł, że aby korporacja mogła finansować przemysł stoczniowy w Polsce, musi posiadać odpowiednio duży kapitał. Korporacja będzie własnością ARP, co pozwoli na poręczanie zobowiązań, które będzie na siebie brała. - Budujemy korporację, wyposażając ją w akcje Stoczni Szczecińskiej Nowej oraz Stoczni Gdynia. W perspektywie jest jeszcze przejęcie Stoczni Marynarki Wojennej. Korporacja otrzyma również dofinansowanie - powiedziała wiceprezes. Wiceminister Ostrowska, podsumowując dyskusję stwierdziła, że nie należy finansować wprost przemysłu stoczniowego z budżetu państwa, ponieważ nie jest to dobre pod względem gospodarczym i dużo kosztuje. Natomiast wszystkie działania ARP, KPS i przemysłu stoczniowego powinny zmierzać do tego, aby produkcja statków stała się rentowna. W XV Forum Ekonomicznym w Krynicy wzięło udział ok. 1500 osób z ok. 40 krajów Europy, Azji i Ameryki, w tym prezydenci, premierzy, ministrowie, szefowie banków centralnych, giełd, agend rządowych oraz szeroka reprezentacja przedsiębiorców, organizacji gospodarczych, pozarządowych i mediów. Motto tegorocznych obrad Forum brzmi "Europejskie wyzwania: model i granice Europy".
 
(zj)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl