Całe Trójmiasto będzie pływało w barwach SMT Ship Management and Transport z Limassol. Cypryjski armator eksploatuje
już masowiec Gdańsk. 24 lipca w pierwszy rejs, do Rygi, wypłynął także masowiec Gdynia (ex Sun Arrow), niedawno przebudowany przy nabrzeżu gdyńskiej firmy Eur-Cynk.
(Z masowca panamax o nośności 65 000
t, zbudowanego w 1981 r., zrobiono masowiec samorozładowczy, który może sam się obsłużyć w porcie o ubogiej infrastrukturze.) Wiadomo już, że kolejny nabytek SMT otrzyma imię Sopot.
Armator SMT ma
od lat silne związki z Polską. W Gdyni działa spółka SMT Ship Management & Transport Gdynia Ltd, rekrutująca załogi na statki SMT oraz sprawująca, dla partnera z Cypru, zarząd techniczny nad statkami
SMT. Na niektórych statkach SMT całe załogi złożone są z Polaków.
---------------------------------
Miasta polskiego wybrzeża znalazły się w nazwach jeszcze innych, poza należącymi do SMT,
statków armatorów zagranicznych. Norweski Wilson Ship Management, zatrudniający sporo Polaków, ma we flocie od stycznia br. masowiec Wilson Gdansk (o nośności 3610 t, zbudowany w 1993 r. w Komarnie na
Słowacji), a także Wilson Gdynia (nośność 3650 t, 1994 r., stocznia Slovenske Lodenie, Komarno). Podobno armator południowo-koreański ma zamiar ochrzcić jeden ze swoich nowych dużych kontenerowców Hanjin
Gdynia.