Na początku czerwca, w Lilleström pod Oslo, odbyła się. jubileuszowa - 20. edycja międzynarodowych targów
morskich Nor-Shipping. Przyciągnęła rekordową liczbę 820 wystawców, reprezentujących 39 krajów, którzy zajęli powierzchnię ponad 17,5 tys. m2. Imprezę obejrzało prawie 13,5 tys. osób.
Dało się
zauważyć, że Nor-Shipping ewoluuje z imprezy o czysto technicznym charakterze, w kierunku "morskiego wydarzenia", opartego na wysokich kompetencjach uczestników i spotkania całej, szeroko rozumianej,
branży żeglugowej. Coraz więcej jest wystawców nie będących producentami statków czy wyposażenia morskiego - np.: otwarte rejestry (bandery), porty, etc. Przyczyniła się do tego m.in. konferencja
"Shipping - Moving the Global Economy Forward", dobrze przyjęta przez uczestników. Przyciągnęła ponad 700 delegatów. Był wśród nich m.in. Fotis Karamitsos, dyrektor ds. transportu morskiego i
intermodalnego oraz żeglugi śródlądowej w Komisji Europejskiej. Jako słuchacz, w jednej z sesji wziął udział także Jacek Piechota, minister gospodarki i pracy.
Minister pojawił się też na Darze
Młodzieży, który przebywał w Oslo od 4 do 9 czerwca br., a celem wizyty żaglowca było wsparcie działań promocyjnych polskich wystawców. Na jego pokładzie, 8 czerwca, zorganizowano "Dzień Polski",
czyli przyjęcie dla polskich wystawców i ich partnerów biznesowych. Zaproszono też przedstawicieli norweskiego MSZ, Ministerstwa Przemysłu i Handlu, władz miejskich Oslo, dyrekcji wystawy, Związku
Armatorów Norweskich...
W tym roku termin wystawy zbiegł się z obchodami setnej rocznicy rozwiązania unii ze Szwecją (1905), czyli de facto - uzyskania przez Norwegię niepodległości. W tej sytuacji,
wizyta Daru Młodzieży (który udostępniano do zwiedzania mieszkańcom Oslo i turystom), uroczystość "Dnia Polskiego" na żaglowcu i wizyta ministra Piechoty dobrze "wpisywały" się w uroczyste obchody
norweskiego święta narodowego.
J. Piechota miał w Oslo kontynuować rozmowy na temat rozszerzenia współpracy przemysłów okrętowych Polski i Norwegii. Podobno ich inicjatorem był koncern Aker Yards.
Niestety, mimo wielu rozmów z prominentami polskiego przemysłu okrętowego i pytania skierowanego do rzecznika prasowego jednej z naszych dużych stoczni, nie udało nam się potwierdzić wiarygodnych
informacji na ten temat.
Wiadomo natomiast, że sprawy eksportu polskich statków i wyposażenia okrętowego, eksportu usług budowlanych i konstrukcyjnych dla przemysłu offshore, współpracy polskich i
norweskich uczelni, oraz instytutów naukowych i przedsiębiorstw, były tematami licznych rozmów polskich firm uczestniczących w targach.
Tradycyjnie już, stoiska polskich wystawców na targach Nor-
Shipping starano się zgrupować w jednym rejonie (w hali D), co może trudno było nazwać ekspozycją narodową, ale na pewno miała ona cechy prezentacji zespołowej. Polscy wystawcy nie stanowili, niestety,
silnej grupy, tym bardziej, że zabrakło niektórych "filarów" polskiego przemysłu okrętowego. Niespodzianką był brak Stoczni Szczecińskiej, nie było też "Cegielskiego". Obecni byli natomiast:
Aluship Technology, Association of Polish Maritime Suppliers (APMS), Bohamet, Centromor, Centrum Techniki Okrętowej, Famor, Famos, Gryfia, Maritim, Mawent, Morska Stocznia Remontowa "Nauta", Stocznia
Marynarki Wojennej, Navikon, Stocznia Północna, Polski Rejestr Statków, Grupa "Remontowa", Southern Marine Poland, Stocznia Gdynia, Towimor i Wetcab. Tradycyjnie już, najokazalsze było stoisko Grupy
"Remontowa". Ciekawie prezentowała się także m.in. ekspozycja wspólna CTO, APMS i niektórych firm z tej organizacji.
Natomiast Akademia Morska (obecny był jej rektor prof. Józef Lisowski),
prowadziła w Oslo rozmowy na temat złożonej wcześniej oferty na szkolenie marynarzy i oficerów dla norweskich armatorów, praktyk morskich na polskich statkach, wspólnych prac badawczych z firmą Kongsberg,
opracowania programów dla symulatorów nawigacyjnych oraz zatrudnienia polskich oficerów - absolwentów Akademii Morskiej. Studenci-kadeci, którzy przypłynęli do Oslo na "Darze", mieli okazję zapoznać
się z najnowszą techniką oraz urządzeniami nawigacyjnymi i napędowymi.
Dużym powodzeniem cieszyły się na targach Nor-Shipping 2005 publikacje Promare Sp. z o.o., prezentowane na stoisku naszej
grupy wydawniczej Maritime Trade Press: anglojęzyczny dodatek "Namiarów" -"Polish Maritime Industry Journal", a także "Polish Maritime Industry Handbook" oraz pisma: "Schiff & Hafen",
"New Ships" i THB, publikowane przez hamburskie wydawnictwo Seehafen Verlag GmbH.