Rozmowa z Siergiejem Ławrowem, ministrem spraw zagranicznych Federacji
Rosyjskiej.
- Rosja przyjęła, 13 maja, ważny dokument: "Strategię transportu Federacji Rosyjskiej do 2020 r.". Jest w nim zapowiedź kontynuacji rozbudowy morskich portów oraz rozwoju floty i
żeglugi. Jak zapatruje się pan, w tym kontekście, na stojące przed Rosją zadania związane z ochroną wód Bałtyku przed zanieczyszczeniami, zwłaszcza wyciekami olejowymi i ropopochodnymi?
- Przyjęta
strategia ma na celu nie tylko rozwój sieci transportowej, ale także dostosowanie rosyjskiego transportu do standardów światowych, w tym także portów i floty. Stąd też, zakrojone na szeroką skalę
inwestycje portowe w Zatoce Fińskiej. To nasze europejskie oko na świat i warunek sine qua non konkurowania naszych usług i towarów na rynku globalnym.
Chciałbym przypomnieć, że 90% zanieczyszczeń
środowiska morskiego i Bałtyku pochodzi z obszarów lądowych i tamtejszych źródeł. Kraje nadbałtyckie podejmują różne działania, by się temu przeciwstawić. Również Rosja włącza się aktywnie w te działania.
Przy budowie nowych portów bałtyckich, jak i rozbudowie starych i ich modernizacji, zwracamy uwagę na urządzenia portowe, pod kątem ekologicznym. Bezpieczeństwo ekologiczne jest tutaj uważane za
priorytet. Przestrzegamy wszystkich standardów europejskich i światowych w tej materii.
To samo dotyczy transportu morskiego, zwłaszcza przy przewozie ładunków niebezpiecznych i transporcie ropy. Służy
temu, m.in. realizowany obecnie tzw. Projekt B-6. Niebawem zaprosimy ambasadorów państw nadbałtyckich do naszych obiektów portowych, aby mogli naocznie przekonać się, że wszystkie normy ekologiczne są
przestrzegane.
- A co z rosyjskimi tankowcami? Czy posiadają wymagane przepisami unijnymi podwójne dna i burty?
- Nie ma na Bałtyku rosyjskich statków morskich z jednowarstwowym poszyciem.
- Żegluga na Bałtyku to nie tylko transport morski ładunków, ale także żegluga pasażerska i bezpieczeństwo portów. Jak wyglądają działania Rosji w tym segmencie? Czy wprowadzony kod ISPS jest
wystarczający?
- Jeśli chodzi o walkę z terroryzmem i prace na rzecz maksymalnej ochrony rosyjskich portów, to także jest to w centrum zainteresowań rządu federalnego Rosji. Nasza delegacja, na
obradach ministerialnych Rady Państw Morza Bałtyckiego, zaproponowała, by grupa robocza, która w ramach rady zajmuje się walką z przestępczością, rzeczywiście i praktycznie zajęła się konkretnymi
aspektami walki z terroryzmem międzynarodowym, uwzględniając specyfikę naszej organizacji. Nasi partnerzy w radzie popierają ten wniosek, a przejmujący przewodnictwo Islandczycy będą kierowali tymi
ważnymi pracami.
- Dziękuję za rozmowę.