Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Jak bezpiecznie wozić ropę?

Namiary na Morze i Handel, 2005-07-08
Zakończyło się polskie, roczne przewodnictwo w Radzie Państw Morza Bałtyckiego (RPMB). Minionych 12 miesięcy podsumowano na 13. sesji ministerialnej w Szczecinie, w dniach 9-10 czerwca br. Po Polsce kierowanie radą przejmuje Islandia. Z kolei, w 2007 r., na jej czele stanie Szwecja. Na spotkanie do Szczecina przybyli m.in.: ministrowie spraw zagranicznych 11 państw oraz przedstawiciele Komisji Europejskiej, obserwatorzy z Francji, Włoch, Holandii, Słowacji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i USA, przedstawiciele agend i struktur pozarządowych uczestniczących w programach analityczno-badawczych, obejmujących region Morza Bałtyckiego i przedstawiciele Związku Miast Bałtyckich. Wśród polskiej delegacji, której przewodniczył Adam Daniel Rotfeld, minister spraw zagranicznych, byli m.in.: Bogdan Borusewicz, reprezentujący województwo pomorskie oraz Stanisław Wziątek, wojewoda zachodniopomorski, prof. Zygmunt Meyer, marszałek województwa zachodniopomorskiego, a także Bogdan Zagrobelny, przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki i Pracy. Polska, przejmując przewodnictwo w radzie, w czerwcu ub.r., przyjęła 5 priorytetowych działań: współpraca transgraniczna i międzyregionalna, współpraca gospodarcza, integracja społeczna, zwiększenie bezpieczeństwa obywateli i ochrona środowiska, w tym morskiego. Dlatego też jednym z głównych tematów sesji w Szczecinie było bezpieczeństwo żeglugi i zapobieganie katastrofom morskim, zwłaszcza przy przewozie ropy naftowej i ładunków ropopochodnych. Z kuluarowych rozmów wynikało, że państwa skandynawskie, szczególnie Finlandia, dopominają się o rygorystyczne przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w transporcie morskim, m.in. respektowania przewozu ropy w tankowcach z podwójnym poszyciem, wskazując jednoznacznie, że najwięcej kłopotów przysparza flota rosyjska, która dysponuje starymi, jednoposzyciowymi zbiornikowcami. Wprawdzie Siergiej Ławrow, szef dyplomacji rosyjskiej, deklarował, że wszystkie tankowce rosyjskie, pływające z ropą po Bałtyku, posiadają podwójne dna - ale wydawało się to mało prawdopodobne. Zwrócił też uwagę na szereg przedsięwzięć, jakie Rosja podejmuje w celu zmniejszenia ryzyka zanieczyszczenia wód Bałtyku. Michael Leigh, członek dyrekcji generalnej DG Relax (dyrektoriat generalny KE do kontaktów z krajami spoza UE), zarówno podczas obrad sesji, jak i podczas konferencji prasowej, zwracał uwagę, że jedynym, skutecznym sposobem zapobiegania wyciekom i katastrofom na morzu przy przewozie ładunków i pasażerów, jest bardzo rygorystyczna kontrola statków na morzu i w portach oraz równie rygorystyczne przestrzeganie zasad kodeksu ISPS w portach. Zapowiedział, ze Komisja Europejska wprowadzi niebawem dalsze zaostrzenie przepisów dla portów i floty. Nie ukrywał przy tym, że przedsięwzięcia w tej materii, do których zobowiązane zostaną porty i jednostki morskie, pociągną kolejne koszty. Zapewnił, że KE zwróci się do międzynarodowych instytucji finansowych o pomoc w kredytowaniu tych zadań. Kolejna, 14. sesja ministerialna, odbędzie się w czerwcu 2007 r., w Malmö. Poza sesjami, co dwa lata, odbywają się też spotkania premierów państw nadbałtyckich. Pierwsze, z inicjatywy Polski, odbyło się we wrześniu 1990 r. w Ronneby (Szwecja) i było impulsem do dalszego rozwoju współpracy regionalnej. W jej ramach, w RPMB, Polska m.in. koordynuje prace w sektorze transportu. Zostało to uzgodnione podczas konferencji ministrów transportu z państw-członków rady w Gdańsku, 28 września 2001 r. Prace grupy ad-hoc ds. transportu nadzorowane są przez Ministerstwo Infrastruktury. Najbliższe spotkanie tej grupy przewidziane jest na 7-8 września br., w Warszawie.
 
Zofia Bąbczyńska-Jelonek
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl