Spółka Euroafrica Linie Żeglugowe jest sukcesorem linii afrykańskiej (należącej najpierw do PŻM, a następnie do PLO) oraz
Zakładu Linii Europejskich i Żeglugi Promowej PLO. -Serwis zachodniej Afryki istnieje nieprzerwanie od 1958 r. - od 1991 r. jako jeden z serwisów Euroafriki. Linia utrzymuje silną pozycję na rynku
żeglugowym. Nasze wysiłki marketingowo-akwizycyjne w krajach rejonu Zatoki Gwinejskiej wspiera przedstawicielstwo w Lagos, w Nigerii - mówi Adolf Wysocki, dyrektor ds. eksploatacyjnych armatora.
Aktualnie, linię obsługuje 6 drobnicowców o łącznej nośności 67 tys. t. Głównymi ładunkami do Afryki są: papier, płyty pilśniowe, chemikalia czy wyroby stalowe. Na pokłady statków trafiają także ładunki
ważące 120 t i więcej, rozładowywane następnie w portach przeznaczenia własnym osprzętem.
W drodze powrotnej dominują towary pochodzenia roślinnego, jak: makuchy roślin oleistych, ziarno kakaowe oraz
tarcica i drewno egzotyczne w kłodach.
Średnioroczne przewozy linii, to ponad 350 tys. t, z czego ponad 200 tys. t w relacji eksportowej do portów zachodnioafrykańskich zasięgu: Dakar (Senegal) - Duala
(Kamerun), z częstotliwością dwa wypłynięcia miesięcznie z portów bałtyckich i Europy Zachodniej.
Także w relacjach europejskich sytuacja jest stabilna. Euroafrica obsługuje linię między Polską a
Wielką Brytanią, łączącą port w Gdyni (Bałtycki Terminal Kontenerowy) oraz angielskie porty Felixstowe i Hull, oferując kompleksową obsługę ładunków w systemie door to door, w oparciu o własną sieć
agencyjną. Obsługuje też ładunki handlu bilateralnego między Polską a Anglią oraz świadczy usługi dowozowe (tzw. feedering) z Gdyni do Felixstowe i Hull. Przez port Felixstowe obsługiwane są również
towary przeznaczone do Irlandii.
Od października 2004 r. na tej linii pływa statek Marfeeder, o pojemności 578 TEU, a - w celu skuteczniejszej walki o rynek -wprowadzone zostały kontenery 45',
odpowiadające pojemności standardowej naczepy drogowej 13.6. Drugim typem kontenerów specjalistycznych oferowanych przez ESL są kontenery typu pallet-wide, pallet-wide high cube, przeznaczone do przewozu
ładunków na europaletach.
Kolejnym serwisem Euroafriki, jest Polfin Line. To wspólne przedsięwzięcie ESL i fińskiego armatora Finnlines, działające na mocy porozumienia o wspólnej obsłudze portów
polskich i fińskich z 1996 r.
- Obecnie eksploatowane są trzy statki typu ro-ro, o łącznej długości linii ładunkowej 4253 m. Baza serwisu jest w polskich portach: Gdynia i Szczecin, a po stronie
fińskiej: Helsinki i Kotka (z możliwością dowozu do Turku i Rauma). Oferujemy pięć odejść w tygodniu z Gdyni do Helsinek - stwierdza A. Wysocki.
W przewozach dominują naczepy oraz całe zestawy drogowe.
W relacji importowej papier fiński. Powstaje także koncepcja rozszerzenia oferty przewozowej dla ładunków tranzytowych przez porty polskie.
W 2004 r., w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku, uruchomione
zostało dodatkowo połączenie ro-ro między Szczecinem/Gdynią, a St. Petersburgiem via porty fińskie.
Armator utrzymuje też regularne połączenie Świnoujście - Ystad. Promami Mikołaj Kopernik i Jan
Śniadecki, w części operacyjno-handlowej, zarządza spółka Unity Line.
Dyrektor Wysocki zwraca uwagę, że Jan Śniadecki jest jedynym polskim promem przewożącym wagony na pokładzie kolejowym. Armator ma
bowiem podpisaną umowę przewozową z PKP Cargo SA. W ub.r. serwis ten został wyróżniony godłem "Teraz Polska".
Rok 2004, podobnie jak 2003, firma zamknęła dodatnim wynikiem finansowym.