Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

PŻB w dobrej kondycji

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2005-05-10

Działający prawie od 50 lat Klub Publicystów Morskich - w osobach licznego grona dziennikarzy - był gościem na promie m/f "Wawel", nowo wprowadzonej do eksploatacji jednostce PŻB SA - Polferries operującej na linii Świnoujście - Ystad. Żurnaliści spotkali się także z władzami miasta i portu w Ystad. Podczas konferencji prasowej Jan Warchoł - prezes PŻB - przedstawił historię armatora, kondycję dzisiejszą, zaprezentował wypracowaną politykę opieki nad pasażerami. Polska Żegluga Bałtycka bieżący rok rozpoczęła z poczuciem dobrze spełnionego obowiązku w roku 2004. Wyniki bowiem okazały się zdecydowanie lepsze niż wcześniej prognozowano. Wzrosły przewozy pasażerów, lor i samochodów osobowych na wszystkich liniach. Dynamika udziału armatora w przewozach Polska - Szwecja dla Polferries była najwyższa i wynosiła 30 proc. (Unity Line 19 proc, Stena Line 5 proc). Najlepszą linią okazała się sztandarowa Świnoujście - Ystad, którą obsługiwały promy "Silesia" i "Kahlenberg". Przewozy pasażerów na niej wzrosły o ponad 25 proc, samochodów osobowych o ponad 41 proc, zaś ciężarowych aż o 47 proc. Podobnie wysoki wzrost wystąpił na linii Gdańsk - Nynashamn. Przewieziono tu o 34 proc. pasażerów więcej niż rok wcześniej, samochodów osobowych o 56 proc, zaś ciężarowych o 28,5 proc W odczuciu kierownictwa PŻB wyraźnie następuje ożywienie w ruchu turystycznym z Polską a także Europą Środkową. To efekt podniesienia poziomu konkurencyjności, znoszenia barier i ograniczeń we wzajemnych kontaktach i rosnącym polskim eksporcie. Mimo iż nastąpił spadek w obrotach w sklepach promowych na skutek wycofania towarów bezcłowych, armator skutecznie zwiększył swoją aktywność w innych dziedzinach. W ciągu 20 miesięcy PŻB wprowadziła do eksploatacji dwa statki: na linię Gdańsk - Nynashamn m/f "Skandinavia" a na Świnoujście - Ystad "Wawel". W roku 2005 PŻB spodziewa się odczuć silniejszą niż dotąd konkurencję na linii do Ystad. Obok "Polonii" i dwóch promów samochodowo-kolejowych Unity Line, należąca do PŻM, wprowadziła do eksploatacji nowy prom "Gryf". Odpowiedzią PŻB było wprowadzenie m/f "Wawel", który zastąpił na linii do Ystad "Silesię" i "Kahlenberg". Nie byłoby takich efektów armatora, gdyby w odpowiednim czasie nie wprowadzono w spółce programu naprawczego. Na przełomie 2000/2001 roku spółka stanęła na skraju bankructwa (280 mln zł zadłużenia). Najważniejszym elementem restrukturyzacji było oddłużenie przedsiębiorstwa i uzyskanie płynności finansowej. Ze środków otrzymanych ze sprzedaży Bazy Promów Morskich w Świnoujściu dokonano spłaty zadłużenia. Kolejnym krokiem była zmiana struktury organizacyjnej, restrukturyzacja kosztów funkcjonowania spółki, wyzbycie się nierentownego majątku, odnowienie tonażu. Skutecznie podjęte działania doprowadziły do odbudowania standardu usług oferowanych na promach. Obecnie w ocenie prezesa Jana Warchoła, spółka koncentruje się na dalszej restrukturyzacji kosztów, działaniach inwestycyjnych i podnoszeniu jakości usług. Opracowano i rozpoczęto wdrażać w życie program opieki nad pasażerami. Zakłada on m.in. bogatą ofertę dla biznesu i pasażerów indywidualnych, sprzedaż biletów drogą internetową, z którą łączą się duże nadzieje. Naczelną zasadą jest uniwersalność w obsłudze klientów.
 
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl