Prawie 75 mln złotych mogą zarobić firmy budowlane w szczecińskim porcie. Wkrótce rusząją dwa przetargi - na budowę
terminalu kontenerowego oraz centrum logistycznego. Minister insfrastruktury podpisał bowiem wnioski na ich sfinansowanie.
- Warunki przetargów będą mniej rygorystyczne niż np. te, które obowiązywały
przy wyłanianiu wykonawców oczyszczalni dla Szczecina, która ma powstać m.in. ze środków funduszu ISPA - porównuje Dariusz Rutkowski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. - Nie
przekreśla to więc szans firm szczecińskich, choć trudno dziś powiedzieć, czy w pojedynkę będą w stanie spełnić kryteria przetargów.
Resort zgodził się dofinansować budowę tzw. infrastruktury pod
przyszłą bazę kontenerową na Ostrowie Grabowskim. Prawie 53,4 mln zł na ten cel pochodzić będzie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Powstaną nabrzeża i place, na których będą mogły ze swoim
sprzętem przeładunkowym działać firmy portowe. Zdolność przeładunkowa terminalu to 80 tys kontenerów rocznie.
- W przypadku tej inwestycji procedura przetargowa przebiegać będzie dwustopniowo według
zasad Banku Światowego. We wstępnej selekcji stworzona zostanie lista oferentów. Etap ten zakończy się w sierpniu. Rozstrzygnięcie drugiego etapu, w którym wyłoniony zostanie wykonawca przewidzieliśmy na
październik - mówi Rutkowski.
Resort zaakceptował również wniosek na dofinansowanie kwotą ponad 21,6 mln zł infrastruktury Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego (CSL). Kompleks obiektów i placów
będzie zlokalizowany opodal ul. Hryniewieckiego na 30 hektarach, w sąsiedztwie terminalu kontenerowego. Wybudowane zostaną parkingi dla ciężarówek, drogi dojazdowe o łącznej długości 1850 m, tory kolejowe
długości 1300 m, sieć energetyczna, wodno-kanalizacyjna, infrastruktura pod system informatyczny. W magazynach CSL będą np. składowane, pakowane i dystrybuowane różne towary.
- Przetarg na wykonanie
prac związanych z budową infrastruktury technicznej centrum logistycznego został ogłoszony 21 kwietnia tego roku. Otwarcie ofert nastąpi 14 czerwca. Procedura przetargowa odbywać się będzie zgodnie z
prawem zamówień publicznych, więc będzie miała charakter nieograniczony i jednoetapowy. Pierwsze prace budowlane powinny rozpocząć się w sierpniu br. - wyjaśnia prezes portu.
Obie inwestycje mają
uczynić port w Szczecinie bardziej atrakcyjnym dla armatorów oraz eksporterów. Dzięki nim na nabrzeżach i w magazynach znajdzie się więcej ładunków drobnicowych.