Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Lista grzechów morskich

Namiary na Morze i Handel, 2005-03-25
W Senacie odbyła się konferencja "Bariery i strategia rozwoju polskiej gospodarki morskiej 2005". Podobne spotkanie odbyło się ponad 2 lata wcześniej, w grudniu 2002 r. (patrz: "Morski szczyt w Senacie", "Namiary" 1/2003). Recenzję tego, co wydarzyło się między tymi dwoma "szczytami morskimi", dość nieoczekiwanie, napisała Najwyższa Izba Kontroli, która - z własnej inicjatywy - przeprowadziła badanie wykorzystania możliwości gospodarki morskiej od początku 2001 do połowy 2004 r. Protokół z tej kontroli wręczono uczestnikom konferencji (w następnym numerze opublikujemy jego fragmenty). Ocena działań rządu i jego agend wypadła druzgocąco - na co zwrócił uwagę otwierający obrady marszałek Longin Pastusiak. Zdaniem NIK, w objętym kontrolą okresie nie wprowadzono w życie rozwiązań podatkowych, celnych i prawnych, zgodnych ze standardami Unii Europejskiej, umożliwiających polskim armatorom i portom poprawę warunków ich funkcjonowania. Spadała liczba i tonaż statków zarejestrowanych pod polską banderą, starzała się flota, brak było działań na rzecz konsolidacji krajowej żeglugi promowej. Na skutek dekapitalizacji infrastruktury polskich portów oraz braku ich połączeń z zapleczem, coraz bardziej przegrywają one w konkurencji nie tylko z portami zachodnio-, ale również wschodnioeuropejskimi. "Dalsze utrzymywanie się powyższych trendów i zjawisk - alarmuje NIK - może doprowadzić do całkowitego zaniku narodowej floty oraz marginalizacji gospodarki morskiej w polskiej gospodarce". Lista zaniechań jest długa: ministrowie nie zdołali uzgodnić projektu ustawy o podatku tonażowym; nie przygotowano ustawy o zatrudnieniu i pracy na morskich statkach handlowych; nie dokonano przekształceń własnościowych w nadzorowanych przez państwo przedsiębiorstwach armatorskich; nie uregulowano stosunków własnościowych, dotyczących infrastruktury kolejowej w portach; nie zreorganizowano administracji morskiej; dopuszczono do dalszej dekapitalizacji infrastruktury portowej; nie zapobieżono wyprzedaży gruntów i infrastruktury na cele nie związane z gospodarką morską. Do listy można by dopisać wiele dalszych pozycji, z nieszczęsną ustawą portową na czele. Lista pozycji zaczętych, a nie dokończonych, także jest długa, ale - jak mawiał pewien klasyk - prawdziwego mężczyznę (rząd?) poznaje się nie po tym, jak zaczyna, lecz jak kończy. Kończy się również kadencja Parlamentu, więc wnioski z senackiej konferencji to będzie lista pobożnych życzeń. W następnej kadencji wszystko zacznie się od początku.
 
(MB)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl