Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi

Powrót

Wydrukuj artykuł

Więcej odpraw, więcej towarów

Namiary na Morze i Handel, 2005-03-08
- Informacje o tym, że towary importowane do Polski drogą morską są odprawiane w innych krajach Unii Europejskiej, nie są zgodne z tym, co obserwujemy w Izbie Celnej w Gdyni - poinformował Tomasz Węgiel, naczelnik wydziału prawno-organizacyjnego. Zdaniem T. Węgiela, w portach Gdańska i Gdyni, liczba odpraw po akcesji Polski do Unii znacznie wzrosła, mimo że celnicy nie odprawiają już towarów pochodzących z UE, a jedynie przywożone i wywożone do krajów spoza Wspólnoty. O ile w 2003 r. w oddziale celnym Baza Kontenerowa w Gdyni dokonano 24 tys. odpraw w imporcie, to w 2004 r. odpraw tych było już 33,5 tys., czyli o ok. 45% więcej. Natomiast w styczniu br., w oddziale zarejestrowano 7,5 tys. operacji, w tym 3 tys. w imporcie. Wynika to ze znacznego wzrostu przeładunków drobnicy skonteneryzowanej, przechodzącej przez trójmiejskie terminale. Naczelnik podkreśla, że mimo możliwości odpraw ładunków w Rotterdamie, czy Hamburgu, towary transportowane drogą morską do Polski są odprawiane w Gdyni. Wynika to m.in. z przepisów, które stanowią, że przy odprawach towarów w krajach członkowskich trzeba przejść tzw. procedurę zawieszenia podatku, lub tam go zapłacić, a ładunek przywieziony do Polski musi być poddany ponownej procedurze opodatkowania. W sumie, importer musi dwukrotnie dokonać operacji związanych z opodatkowaniem towaru, a VAT i tak płaci w kraju docelowym. Narzekania klientów na zbyt powolne procedury odpraw są - zdaniem naczelnika Węgiela - wynikiem zbyt szczegółowych polskich przepisów. Polskie służby celne stosują bowiem dokładnie te same podstawowe rozporządzenia unijne, jakie obowiązują we wszystkich krajach członkowskich. We wszystkich izbach celnych na terenie kraju, działa już system komputerowy "Celina". (System ten "załamał się", gdy zaczęto go wprowadzać w ub.r. - red.)
 
(eg)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl