Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Kryminalizacja marynarzy w Unii Europejskiej

Namiary na Morze i Handel, 2005-03-08
Parlament Europejski przyjął ostatnio rezolucję, w której domaga się ostrych sankcji UE w stosunku do sprawców zanieczyszczania wód morskich. Forsując tak drastyczną penalizację sprawców zawinionych, ale i przypadkowych, zanieczyszczeń ze statków, Unia stawia się ponad prawem międzynarodowym (IMO, konwencja MARPOL). Pochodzące ze statków zanieczyszczenia substancjami szkodliwymi (takimi jak oleje, ropa) w niedalekiej przyszłości będą traktowane jako przestępstwa kryminalne, a nie wykroczenia, jeśli będą się odbywały z premedytacją (z zamiarem) lub przez zaniedbania. Co gorsza, kryminalizowani mają być nie tylko kapitanowie i załogi statków, które spowodowały zanieczyszczenia w wyniku złej woli lub zaniedbań zatrudnionych na nich, lecz również tych statków, które brały udział w wypadkach niezawinionych przez załogi. W najpoważniejszych przypadkach może być stosowana kara więzienia. Organizacje zawodowe oraz związki pracodawców branży żeglugowej protestują przeciwko takim uregulowaniom, m.in. dlatego, że - jak twierdzą - nie poprawią one bezpieczeństwa na morzu, gdyż jeszcze trudniej będzie przyciągnąć do pracy na morzu oficerów z Europy, pracowników lepiej wykwalifikowanych i jednostki odpowiedzialne, co zwolni miejsca dla osób desperacko szukających pracy, słabiej wyszkolonych, o niższym morale zawodowym etc. Poseł-sprawozdawca Parlamentu Europejskiego Corien Wortmann-Kool (Partia EPP-ED, Holandia) powiedział, że przyjęte postanowienia są "wielkim sukcesem" Parlamentu, jako że Rada Europy - we wcześniejszym okresie - była przeciwko jednostronnym sankcjom UE. Według stanowiska European Council of Ministers, wprowadzanie takich sankcji leży w niezależnej gestii każdego państwa członkowskiego oddzielnie, a ich działania - nakazuje głos rozsądku - nie powinny odstawać od uregulowań międzynarodowych - w przypadku ochrony środowiska morskiego - przyjmowanych przez IMO.
 
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl