Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

W stoczni na K1. "Palą" pod wodą

Kurier Szczeciński, 2005-03-01
PODWODNE cięcie blach rozpoczęli wczoraj szczecińscy stoczniowcy. Nowe urządzenie plazmowe wielokrotnie przyspieszyło tzw. palenie elementów o krzywych profilach, z których buduje się statki. - Wraz z instalacją linia kosztowała ok. 5 mln zł - wyjawił Andrzej Stachura, prezes Stoczni Szczecińskiej Nowej. Uroczyste uruchomienie automatu do cięcia blach plazmą odbyło się w hali stoczniowego wydziału K1. Maszyna ma 36 metrów długości i 12 metrów szerokości. - Tego typu urządzenia są zainstalowane jedynie w 20 miejscach na świecie - informuje Izabela Maruszczak z SSN. Transmisja danych dotyczących żądanego wykroju odbywa się "on line" światłowodem z biura projektowego na komputer w sterowni, która znajduje się w hali obróbki. Tu drogą radiową sygnał przekazywany jest do urządzenia. Kupiona w niemieckiej firmie Esab maszyna kosztowała 715 tys. euro. Stoczniowcy instalowali ją we własnym zakresie pod nadzorem producenta. - Wykonano płytę fundamentową, posadowiono dwie wanny wodne, przebudowano tzw. podprowadnice sprężonego powietrza, tlenu, wody, odprowadzenie ścieków oraz gazów - wylicza Maruszczak. Roboty te kosztowały 650 tys. zł. Profile mogą być wycinane pod różnymi kątami, pod wodą lub na sucho. Maszyna może w ten sposób ukosować krawędzie blach przygotowując je do spawania. Możliwe jest także trasowanie (rysowanie profili). Przy grubości blachy 16 mm szybkość cięcia jest 3,5 razy większa niż przy użyciu tlenu. - Blachy cienkie plazma pali natomiast 5-6 razy szybciej niż dotychczasowe maszyny z lat 70. - dodaje Andrzej Stachura. Urządzenie firmy Esab, spełniające wysokie wymagania związane z ochroną środowiska pracy, ma się spłacić w ciągu 20 miesięcy.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl