Zarząd Kronospanu Polska sprzeda Hutę Szczecin SA (HS), jeśli znajdzie się nabywca z rozsądną
ofertą. Wcześniej właściciel musi jednak wydzielić z hutniczych nieruchomości tereny przylegające do nabrzeża należącego do spółki. Powstać ma tam terminal obsługujący transport morski.
Jeszcze rok
temu koniunktura na rynku surówki odlewniczej była dobra. Sytuacja uległa zmianie w drugiej połowie ubiegłego roku. Na rynkach zagranicznych szczecińska huta przegrała konkurencję z tańszą surówką ze
Wschodu. Właściciel HS musiał szukać oszczędności. Porozumienie ze związkami zawodowymi przewiduje, że w ramach zwolnień grupowych z pracy w hucie odejdzie prawie 40 osób. Kilka innych skorzysta z prawa
do wcześniejszych świadczeń przedemerytalnych.
Teraz już zdajemy sobie sprawę, w jakiej sytuacji jest obecnie huta powiedział Jerzy Wakuła, dyrektor generalny Kronospanu Polska. Z jednej strony
realizujemy więc program naprawczy, którego celem jest to, by huta stała się podmiotem dochodowym. Z drugiej planujemy stworzenie terminalu przeładunkowego. Wystąpiliśmy już o warunki zabudowy dla tego
terenu i spodziewamy się, że w ciągu 2-3 miesięcy rozpoczniemy projektowanie. Powstanie tam cała infrastruktura niezbędna do funkcjonowania terminalu, w tym również hale.
Kronospan, największy w
Polsce producent płyt drewnopochodnych i paneli i jedna z największych krajowych firm, ekspediuje miesięcznie przez port w Gdańsku 5-6 statków. Po zakończeniu planowanej inwestycji firma miałaby własny
terminal w Szczecinie. Pracę mogłoby w nim znaleźć jak twierdzi dyrektor 100, a nawet 200 osób, zależnie od wariantu inwestycji. Koszt przedsięwzięcia to minimum 50 mln zł.
Właściciel chciałby
wydzielić spośród około 50 ha gruntów należących do HS niemal 40 ha na potrzeby terminalu. Hucie wystarczyć by miało około 12 ha.
Obecnie większość drewna niezbędnego do produkcji Kronospan sprowadza
z Niemiec. Również większość produkcji kierowana jest na eksport. Budowa terminalu jest więc strategicznym celem firmy. Zarząd nie wyklucza, że terminal będzie również realizował usługi na potrzeby innych
podmiotów. Możliwy będzie tam również w przyszłości przeładunek chemikaliów.
Kronospan dysponuje własnymi lokomotywami, a także 400 wagonami. Ma na terenie huty własne bocznice.