Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Kontrakt polsko-polski Siarka płynie morzem

Kurier Szczeciński, 2005-02-22
TRZYSTA tysięcy ton suchej siarki przewiozą w tym roku dla Grupy Ciech SA statki Polskiej Żeglugi Morskiej. Kontrakt w tej sprawie podpisano parę dni temu i jest on kontynuacją współpracy. Siarka będzie przewożona z Polski do portów marokańskich wyjaśnia Krzysztof Gogol, doradca dyrektora PŻM ds. mediów. Na zlecenie Ciechu statki szczecińskiego armatora wożą również fosforyty z Maroka do Polski. Siarka transportowana będzie głównie masowcami typu "Ziemia Tarnowska", które mają po 26,6 tys. DWT. Zbudowano je w połowie lat osiemdziesiątych w stoczniach argentyńskich. Ogółem jednostki PŻM mają przewieźć 380 tys. suchej siarki, w tym 80 tysięcy z portów niemieckich do Senegalu i Izraela mówi Gogol. Kompania żeglugowa ze Szczecina jest światowym liderem w przewozach siarki, ale w formie płynnej specjalnymi zbiornikowcami. Siarkowce "Mitrope" i "Kaliope" przewożą surowiec pomiędzy portami Europy Zachodniej a Afryką. W tym roku siarka płynie również w relacjach Meksyk Maroko. Łącznie w ich zbiornikach znajdzie się rocznie około 600 tys. ton ładunku. Kolejny siarkowiec "Penelope" kursuje z półpłynnym surowcem na trasie Indonezja Japonia, gdzie rocznie przewozi około 90 tys. ton. PŻM ma także w tzw. zarządzie technicznym statek "Aurora", na którym obsadził swoją załogę. Jednostka ta należy jednak do amerykańskiej kompanii Potash Corporation of Saskatchewan. "Aurora" wozi pół miliona ton płynnej siarki rocznie pomiędzy portami obu Ameryk. Przewóz surowca w formie półpłynnej, choć ekologiczny, jest z drugiej strony znacznie bardziej kosztowny. Siarkę trzeba bowiem podgrzewać, co podraża koszty usługi transportowej. Poza tym do przeładunku i składowania siarki płynnej potrzebna jest kosztowna infrastruktura lądowa. W ostatnich latach w przewozach morskich rósł więc udział transportu tańszego w ładowniach masowców. Od wielu lat Polska Żegluga Morska jest członkiem Europejskiej Grupy Roboczej Instytutu Siarki z siedzibą w Waszyngtonie. W organizacji zrzeszeni są producenci płynnej siarki, w tym także koncerny naftowe, np. Shell, BP Amoco, TotalFinaElf, Exxon, którzy odzyskują ten surowiec w procesie oczyszczania ropy naftowej czy gazu ziemnego. Do organizacji należą również firmy pośredniczące w handlu siarką. Przynależność do tego grona pozwala m.in. uzyskać informacje o bieżącej sytuacji na rynku. Łatwiej też kształtować politykę przewozową. Ciech, z którym PŻM podpisała kontrakt na przewóz suchej siarki, jest jednym z trzech głównych polskich dostarczycieli ładunków na statki PŻM. Pozostałe dwie firmy, z którymi współpracujemy od wielu lat, to Zakłady Chemiczne Police, dla których wozimy w imporcie fosforyty oraz Węglokoks, któremu wozimy węgiel dodaje Gogol.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl