Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Chemia w porcie

Namiary na Morze i Handel, 2004-05-21
Morsko-rzeczny port w Szczecinie, dzięki swojemu położeniu, stwarza dogodne warunki dla rozwoju przemysłów przyportowych. Zakłady produkcyjne znajdujące się na obszarach portowych posiadają znakomite transportowe połączenia wodno-lądowe z dostawcami i klientami. Jeszcze przed wojną, w Szczecinie nad Odrą, w obrębie portu, działały stocznie, huta, zakłady chemiczne, papiernia i największy w Europie elewator zbożowy. Zlokalizowany wokół portu przemysł, przyczynił się bezpośrednio do ogromu zniszczeń wojennych. W lipcu 1944 roku, w wyniku alianckich nalotów, szczeciński port praktycznie przestał istnieć. Po wojnie odbudowano przemysł przyportowy. Wznowiono produkcję w stoczni, hucie, papierni i w zakładach chemicznych. Huta Szczecin dysponuje nabrzeżem Kra 1, o długości 420 m, dopuszczalnej głębokości do 8 m, wyposażonym w dwie suwnice dźwigowe. Na obszarach portowych pojawiły się także nowe firmy, zajmujące się np. produkcją, magazynowaniem i dystrybucją materiałów wykorzystywanych w budownictwie drogowym - m.in. jedyne w Polsce, ponadregionalne centrum magazynowo-dystrybycyjne jednego z większych w Europie koncernów petrochemicznych Nynas i wspomagające go w branży drogowej: zakład mas bitumicznych i mieszalnią kruszyw skandynawskiego koncernu NCC Industri oraz zakład kruszyw budowlanych Nordkalk. Poza stoczniami, najbardziej obszary portowe upodobał sobie przemysł chemiczny. W samym Szczecinie z funkcji portowych korzystają dwa przedsiębiorstwa: Zakłady Chemiczne Baltchem SA oraz spółka Fosfan SA. Ponadto, już poza obszarem portu w Szczecinie, znajdują się Zakłady Chemiczne "Police" posiadające własny port, a w Szczecinie-Skolwinie - papiernia, posiadająca także własne nabrzeże przeładunkowe o długości 332 m, głębokości przy nabrzeżu - 3,8 m i wyposażone w dźwig portowy. Zakłady chemiczne usytuowane przy nabrzeżach portowych w Szczecinie funkcjonują praktycznie od początku czasów powojennych, czym od ponad 50 lat. Zakłady Chemiczne Baltchem istnieją od 1948 roku i od półwiecza, jako producent farb i lakierów, znane były pod nazwami: Szczecińska Wytwórnia Farb i Lakierów, Zakłady Chemiczne "Szczecin", Baltcolor. W 1998 r., po przekształceniach własnościowych i restrukturyzacji, firma przyjęła nazwę Baltchem SA. Profil działalności Baltchemu skupia się wokół dwóch funkcji: produkcji rafinowanych olejów roślinnych i funkcji przeładunkowo-magazynowej. Rafineria wytwarza wysokiej jakości oleje roślinne używane do produkcji farb i lakierów oraz w przemysłach: meblowym i odlewniczym. Firma dysponuje dwoma zakładami o powierzchni prawie 80 tys. m2, posiada nabrzeże (SWFIL) z urządzeniami do przeładunków towarów płynnych, połączenia rurociągami z magazynami dla ładunków płynnych, bocznice kolejowe i dogodne połączenia transportowe drogowo-kolejowe z zapleczem, co pozwala na świadczenie usług przeładunkowych i magazynowych dla produktów ropopochodnych, surowych i rafinowanych olejów roślinnych, melasy i innych płynnych chemikaliów. Od początku 2004 r. do nabrzeży Baltchemu przycumowało 8 statków, przywożąc średnio po 2,5 tys. ładunków. Były to: melasa, oleje roślinne i metanol. Fosfan SA sięga tradycjami lat 20. minionego stulecia i niemieckiej wytwórni kwasu siarkowego oraz superfosfatu. Po wojnie, 1 stycznia 1949 r., na ich miejscu, założono Szczecińskie Zakłady Nawozów Fosforowych. W maju 1998 roku przedsiębiorstwo przekształcono w jednoosobową spółkę skarbu państwa, a w sierpniu 2001 r. w spółkę akcyjną, sprzedając 80% udziałów w firmie INMAC (51%) i Zakładom Chemicznym "Police" (29%). Pozostałe 15% dostali, nieodpłatnie, pracownicy, a 5% zachował skarb państwa. Szczecińskie Zakłady Nawozów Fosforowych "Superfosfat" SA, z dniem 1 listopada ubiegłego roku, zmieniły nazwę na Fosfan SA. Fosfan jest firmą znaną przede wszystkim z produkcji nawozów rolniczych i ogrodniczych. Ze względu na niskie ceny, produkty firmy cieszą się dużym powodzeniem na rynku. Posiadanie własnych nabrzeży i urządzeń portowych pozwalało firmie skutecznie wykorzystywać transport wodny. Do 1996 r. zyski ze świadczonych usług portowych były znaczącą pozycją w dochodach firmy. Później, ze względu na drastyczne zmniejszenie sprzedaży na eksport nawozów płynnych, ograniczenie importu nawozów norweskich oraz wzrastająca konkurencja na rynku usług portowych spowodowały spadek dochodów spółki z tego tytułu. Niemniej jednak, przy dwóch nabrzeżach Fosfanu - Fosfatowym i Fosfatowym Dalby, przeładowano w minionym roku więcej ładunków niż w roku prosperity, czyli w 1996 r. Jest to dwa razy więcej niż łączne przeładunki portu w Kołobrzegu. I tak, jak informuje prezes Fosfanu, Jacek Ciubak - w 2003 r. przeładunki wyniosły łącznie 327 000 ton, a w 1996 r. - 234 000 ton. - W tym roku, od stycznia do kwietnia, przeładowaliśmy na naszych nabrzeżach 79 000 ton, a plan na 2004 r. to ponad 300 000 ton. Są to głównie nawozy sypkie i płynne oraz chemikalia płynne. Zakładamy umiarkowany wzrost przeładunków. W kwietniu 2004 r. otrzymaliśmy Medal Europejski nadany przez BCC za wysoką jakość przeładunków materiałów płynnych. W ostatnich 3 latach (na nabrzeżu i w infrastrukturę portową) zainwestowano około 2 mln zł. - Cenne jest to, że firmy zlecające przeładunki również inwestują w majątek trwały na naszych nabrzeżach - dodaje prezes Ciubak. - Firma, posiadając wolne tereny i gotowe plany budowlane, poszukuje inwestorów w celu wspólnego działania - rozwoju portu. Przy nabrzeżach Fosfanu w 2003 r. cumowało 148 statków, od stycznia do kwietnia tego roku obsłużono 46 jednostek. Usługi przeładunkowe, wraz z magazynowaniem i konfekcjonowaniem, dotyczą przede wszystkim ładunków sypkich, które mogą być transportowane w dowolny sposób: statkami i barkami, koleją lub transportem samochodowym. Port dysponuje dwiema lokomotywami spalinowymi i 4 układarkami widłowymi. Port Fosfanu jest w stanie przeładować także substancje płynne, w tym nawozy i kwas siarkowy, a także ładunki nietypowe z wykorzystaniem dźwigów. Fosfan dostarcza również barkom cumującym przy nabrzeżu północnym kei Fosfatowej energię, wodę, odbiera nieczystości i świadczy szereg innych usług portowych. Nabrzeże Fosfatowe ma 290 m i może przyjmować statki do 5,1 m zanurzenia, przenośne dźwigi są w stanie obsłużyć w ciągu 24 godzin 2,1-2,5 tys. ton ładunków. Przy dalbach, na długości 210 m, mogą cumować statki o zanurzeniu do 6,9 m. Dźwigami statkowymi można tu rozładować 250 ton na godzinę.
 
Zofia Bąbczyńska-Jelonek
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl