Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Jak wygląda wprowadzanie certyfikacji ISPS w portach polskich?

Namiary na Morze i Handel, 0000-00-00
Szczepan Gapiński - dyrektor ds. niejawnych - Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA Tereny pozostające w administracji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk na pewno będą przygotowane do wymagań, jakie zaczną obowiązywać po 1 lipca. Jesteśmy na etapie wysyłania do zatwierdzenia oceny stanu ochrony poszczególnych obiektów portowych i pisania planu ich ochrony, który zostanie zatwierdzony przez Urząd Morski w Gdyni. Przygotowujemy się do szkoleń dla oficerów ochrony. Szkolenia odbędą się w Petrobaltiku, ponieważ firma ta posiada zezwolenia oraz specjalistyczną kadrę. Trzydniowy kurs teoretyczno-praktyczny przebiegać będzie na trzech poziomach: pierwszy poświęcimy szefom firm, które eksploatują obiekty portowe, przekażemy im informacje o Kodeksie ISPS oraz o roli i zadaniach oficera portowego; drugi skierowany zostanie do kierowników działów, a trzeci ? specjalistyczny, dla oficerów ochrony obiektów portowych. Kursy rozpoczynają się od 1 czerwca. Mamy już wytypowanych kandydatów na oficerów. Współpracujemy ściśle z Urzędem Morskim w Gdyni, jako organem wydającym stosowne decyzje administracyjne oraz z wydziałem zarządzania kryzysowego Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego. Janusz Jarosiński - wiceprezes - Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Obiektami portowymi są terminale. Każdy z nich posiada swego oficera ochrony i kolejno musi być przygotowana ocena ochrony terminalu. Ocena ta podlega weryfikacji przez policję, straż graniczną i portową. Po dokonaniu weryfikacji powstaną plany ochrony poszczególnych obiektów portowych. Mam nadzieję, że ze wszystkimi tymi czynnościami zdążymy do 1 lipca i w tym dniu będziemy mogli powiedzieć, że port spełnia wszystkie wymogi związane z wprowadzeniem ISPS. Niezależnie od tego, czy kodeks jest, czy nie jest ratyfikowany, wykonujemy wszystkie zadania w nim przewidziane po to, aby natychmiast oddać dokumenty niezbędne do uzyskania certyfikatu. Nie wyobrażam sobie, aby tego certyfikatu w terminie nie uzyskać i nie przewiduję takiej możliwości, że od 1 lipca port mógłby mieć kłopoty. Krzysztof Pilarski - członek zespołu ds. ochrony obiektów portowych - ZMP Szczecin i Świnoujście S.A. Stan przygotowań jest taki sam, jak w pozostałych portach, ponieważ staramy się prowadzić prace równolegle. Brakuje nam jedynie początku, który należy do rządu. Nadal brak ratyfikacji Kodeksu ISPS. Jedyne, co rząd zrobił, to stworzenie zespołu, powołanego przez ministra infrastruktury, którego jestem członkiem. Wytyczne, niezbędne do wprowadzania w Polsce postanowień wynikających z poprawek do Konwencji SOLAS, zostały opracowane. Będą one wpisane w istniejące struktury i pokażą nam, jak mamy postępować i kto za co odpowiada. Już teraz widać, że organem, który powinien certyfikować port, powinien być wydział departamentu morskiego, natomiast pozostałe sprawy, jak np. zatwierdzanie ocen stanu ochrony, plany itp. ? będą w gestii dyrektorów urzędów morskich. Takie są projekty i musimy zakładać, że nic się w nich nie zmieni, ponieważ jesteśmy pod dużą presją czasu. Zespół powołany przez ministra zakończył swoje prace 4 maja br. Obecnie wszystkie porty pracują nad opracowaniem oceny stanu ochrony obiektów portowych. To będą dokumenty wyjściowe. Zakończymy nasze prace do połowy maja i sądzę, że nasze porty źle nie wypadną, bo mamy i ochronę, i bramy, i płoty, i monitoring. Ocenę wykonujemy dla wszystkich obiektów, nie tylko dla zarządów portów. Na terenie portowym są obiekty podlegające Kodeksowi ISPS, zgodnie z którym muszą mieć oficera ochrony obiektu. Oficer powinien przygotować plan ochrony obiektu portowego. Plan będzie wskazywał, co należy zrobić w danej sytuacji, na danym poziomie zagrożenia (a poziomów mamy trzy). Te plany powinny być zatwierdzone przez dyrektora urzędu morskiego, co ma stanowić podstawę do uzyskania certyfikatu. Natomiast zakończeniem całego procesu ? będzie podanie do ogólnej wiadomości, że port jest bezpieczny i że system pracuje. Musimy nieodwołalnie zdążyć do 1 lipca. W grudniu 2002 r. Polska uczestniczyła w konferencji IMO, na której przyjęto Kodeks ISPS, czasu było więc wystarczająco dużo. Chciałbym jeszcze powiedzieć, że kodeks przewiduje ułatwienia, dotyczące regularnych, krótkich linii, np. linii promowych. Stronami takich porozumień są rządy zainteresowanych państw. Stosowne porozumienia podpisały już rządy Szwecji i Niemiec.
 
Wypowiedzi zebrała: Ewa Grunert
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl