Z kilkutygodniowym opóźnieniem w stosunku do wcześniejszych zapowiedzi, Unity Line wprowadziła oficjalnie do
eksploatacji nową jednostkę, prom typu ro-pax - Gryf. Imię to nadała jednostce senator Czesława Christowa. Chrzest odbył się 8 grudnia w Szczecinie przy Wałach Chrobrego. Jak się dowiedzieliśmy przy
okazji uroczystości, statek miał odbyć pierwszy rozkładowy rejs 19 grudnia.
Jest to drugi na linii Świnoujście-Ystad prom tego operatora, obok Polonii, (1000 pasażerów, 2 km pasa ładunkowego
ro-ro) z częścią pasażerską.
Gryf zbudowany został w stoczni Bruces Shipyard w Landskronie, w Szwecji (kadłub, 1990 r.) i Fosen Mek. Verksteder, w Rissa, w Norwegii (wyposażenie, 1991 r.). Przed
sprzedażą do Polski pływał u armatora tureckiego D.B. Deniz Nakliyati T.A.S. Genel Mudurlugu (Turkish Cargo Lines), Istanbuł, natomiast przed rozpoczęciem służby w barwach Unity Line przeszedł gruntowną
modernizację i pewne modyfikacje konstrukcyjne w Szczecinie oraz w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" SA. Obudowano na nim m.in. skrzydła pomostu nawigacyjnego, przez co upodobniono go, jeśli chodzi o
architekturę sterówki i wygodę pracujących w niej nawigatorów, do Polonii. Wystające poza obrys kadłuba skrzydła na mostku kapitańskim, przeszklone i obudowane skrzydła poprawiły widoczność, a tym samym i
bezpieczeństwo przy manewrach.
Na dwóch pokładach samochodowych prom może jednorazowo przewieźć co najmniej 100 aut ciężarowych. Statek przystosowany jest też do przewozu około 200 osób (łącznie
z ponad 20-osobową załogą). Jednostka liczy 60 kabin dwuosobowych dla kierowców samochodów ciężarowych oraz dobudowane niedawno 23 dodatkowe kabiny dla innych pasażerów, w tym dwu, trzy i czteroosobowe.
Jest też kabina standardu de-lux.
Prom wyposażono w sklep, kafeterię, bar i saunę. Wystrój i wyposażenie wnętrz doprowadzone zostały do wysokiego standardu Polonii. Prom został doposażony w
dodatkowy ster strumieniowy. Wewnątrz prom został wyposażony we wszystkie systemy bezpieczeństwa, jakich wymagają międzynarodowe konwencje.
Oto charakterystyka podstawowa promu: długość: 157,90
m, szerokość: 24,33 m (ok. 26,33 m po przebudowie skrzydeł), zanurzenie: 5,90 m, prędkość: 17,7 m; tonaż pojemnościowy brutto GT 18 653, długość pasa ładunkowego ok. 1800 m, moc napędu głównego 7920 kW,
prędkość eksploatacyjna: 17 w.
Prom, który przedtem nosił nazwę Kaptan Burhanettin Isim (pływając ostatnio w czarterze między portami Łotwy i Niemiec), zakupiła za 14 mln USD, z przeznaczeniem
do eksploatacji w ramach Unity Line, Polska Żegluga Morska, która jest współwłaścicielem szczecińskiego operatora promowego. Transakcji dokonano prawdopodobnie w kwietniu lub maju, jednak z odroczonym
terminem przekazania statku nowemu właścicielowi. Dlatego m.in. kilku polskich marynarzy opiekowało się już promem przez pewien czas jeszcze na linii Ventspils-Travemünde (statek przybył do Szczecina 6
sierpnia).
Wprowadzenie Gryfa na linię Świnoujście-Ystad jest bardzo dobrym posunięciem. Podobno do zagospodarowania potencjału drzemiącego w linii Świnoujście Ystad szykował się już duński
armator DFDS. Wycofał się, gdy dowiedział się o inwestycji PŻM w prom dla Unity Line.
Przypomnijmy, że nazwę Gryf nosił niegdyś prom, którym Polska Żegluga Morska w 1967 r. zainaugurowała
pierwszą polską linię promową z prawdziwego zdarzenia - regularne rejsy pomiędzy Świnoujściem a Ystad.