Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Gryf - nowy prom w barwach Unity Line

Namiary na Morze i Handel, 2004-12-17

Z kilkutygodniowym opóźnieniem w stosunku do wcześniejszych zapowiedzi, Unity Line wprowadziła oficjalnie do eksploatacji nową jednostkę, prom typu ro-pax - Gryf. Imię to nadała jednostce senator Czesława Christowa. Chrzest odbył się 8 grudnia w Szczecinie przy Wałach Chrobrego. Jak się dowiedzieliśmy przy okazji uroczystości, statek miał odbyć pierwszy rozkładowy rejs 19 grudnia. Jest to drugi na linii Świnoujście-Ystad prom tego operatora, obok Polonii, (1000 pasażerów, 2 km pasa ładunkowego ro-ro) z częścią pasażerską. Gryf zbudowany został w stoczni Bruces Shipyard w Landskronie, w Szwecji (kadłub, 1990 r.) i Fosen Mek. Verksteder, w Rissa, w Norwegii (wyposażenie, 1991 r.). Przed sprzedażą do Polski pływał u armatora tureckiego D.B. Deniz Nakliyati T.A.S. Genel Mudurlugu (Turkish Cargo Lines), Istanbuł, natomiast przed rozpoczęciem służby w barwach Unity Line przeszedł gruntowną modernizację i pewne modyfikacje konstrukcyjne w Szczecinie oraz w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" SA. Obudowano na nim m.in. skrzydła pomostu nawigacyjnego, przez co upodobniono go, jeśli chodzi o architekturę sterówki i wygodę pracujących w niej nawigatorów, do Polonii. Wystające poza obrys kadłuba skrzydła na mostku kapitańskim, przeszklone i obudowane skrzydła poprawiły widoczność, a tym samym i bezpieczeństwo przy manewrach. Na dwóch pokładach samochodowych prom może jednorazowo przewieźć co najmniej 100 aut ciężarowych. Statek przystosowany jest też do przewozu około 200 osób (łącznie z ponad 20-osobową załogą). Jednostka liczy 60 kabin dwuosobowych dla kierowców samochodów ciężarowych oraz dobudowane niedawno 23 dodatkowe kabiny dla innych pasażerów, w tym dwu, trzy i czteroosobowe. Jest też kabina standardu de-lux. Prom wyposażono w sklep, kafeterię, bar i saunę. Wystrój i wyposażenie wnętrz doprowadzone zostały do wysokiego standardu Polonii. Prom został doposażony w dodatkowy ster strumieniowy. Wewnątrz prom został wyposażony we wszystkie systemy bezpieczeństwa, jakich wymagają międzynarodowe konwencje. Oto charakterystyka podstawowa promu: długość: 157,90 m, szerokość: 24,33 m (ok. 26,33 m po przebudowie skrzydeł), zanurzenie: 5,90 m, prędkość: 17,7 m; tonaż pojemnościowy brutto GT 18 653, długość pasa ładunkowego ok. 1800 m, moc napędu głównego 7920 kW, prędkość eksploatacyjna: 17 w. Prom, który przedtem nosił nazwę Kaptan Burhanettin Isim (pływając ostatnio w czarterze między portami Łotwy i Niemiec), zakupiła za 14 mln USD, z przeznaczeniem do eksploatacji w ramach Unity Line, Polska Żegluga Morska, która jest współwłaścicielem szczecińskiego operatora promowego. Transakcji dokonano prawdopodobnie w kwietniu lub maju, jednak z odroczonym terminem przekazania statku nowemu właścicielowi. Dlatego m.in. kilku polskich marynarzy opiekowało się już promem przez pewien czas jeszcze na linii Ventspils-Travemünde (statek przybył do Szczecina 6 sierpnia). Wprowadzenie Gryfa na linię Świnoujście-Ystad jest bardzo dobrym posunięciem. Podobno do zagospodarowania potencjału drzemiącego w linii Świnoujście Ystad szykował się już duński armator DFDS. Wycofał się, gdy dowiedział się o inwestycji PŻM w prom dla Unity Line. Przypomnijmy, że nazwę Gryf nosił niegdyś prom, którym Polska Żegluga Morska w 1967 r. zainaugurowała pierwszą polską linię promową z prawdziwego zdarzenia - regularne rejsy pomiędzy Świnoujściem a Ystad.
 
Piotr B. Stareńczak
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl