Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Tańsza produkcja statków. Plazma w stoczni

Kurier Szczeciński, 2005-01-17
Nowej generacji urządzenie do cięcia plazmowego blach zakupiła Stocznia Szczecińska Nowa. Inwestycja ta pozwoli znacznie obniżyć koszty budowy statków. Automat firmy Esab ma się zwrócić za dwa lata. Łączne nakłady na tę inwestycję wyniosą około 900 tysięcy euro informuje Tadeusz Zwierzyński, dyrektor techniczny i rozwoju SSN. W tej kwocie samo urządzenie do cięcia plazmowego kosztuje ponad 700 tys. euro. Natomiast ok. 200 tys. euro wydanych zostanie na prace instalacyjne, w tym budowę fundamentów w hali, gdzie stanie maszyna. Niemiecka firma Esab wyprodukowała dotychczas zaledwie około 20 takich "kombajnów" najnowszej generacji. Dwa starsze posiada Stocznia Gdynia. To inwestycja odtworzeniowa; w miejsce zużytych maszyn stanie urządzenie najnowszej generacji, które pozwoli naszej spółce znacznie zmniejszyć koszty produkcji wyjaśnia dyrektor Zwierzyński. Zamiast tradycyjnymi gazami technicznymi, które spalają się w płomieniu palnika, tu stal cięta jest powietrzem zjonizowanym w kilku tysiącach stopni Celsjusza. Kształt elementu wycinany jest z blachy z bardzo dużą dokładnością, do 0,1 milimetra. To z kolei w następnych etapach, np. montażu statku, pozwala znakomicie zmniejszyć koszty spawania tłumaczy dyrektor stoczni. Maszyna tnie, ukosuje krawędzie, a także trasuje (rysuje) na blasze żądane kształty. Olbrzym o długości 38 m i szerokości 12 m jest sterowany komputerem. W następnym etapie planowana jest modernizacja starej i mniejszej pochylni w ośrodku kadłubowym Wulkan. Jest to konieczne, gdyż budowany tam będzie statek typu con-ro z serii B-201. Stępka pod pierwszą prototypową jednostkę ma być położona w połowie kwietnia tego roku. Pochylnia zostanie wzmocniona, a jej tory przedłużone. Pozwoli to na bezpieczną budowę i wodowanie serii tych nietypowych statków o nowych kształtach i większej masie.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl