CON-RO to fachowa nazwa nowego typu statku, którego budowę - odcięcia Mach na kadłub - rozpoczęła wczoraj
Stocznia Szczecińska Nowa. Po raz pierwszy będzie to też jednostka finansowana według nowego systemu, opracowanego przez zarząd spółki.
W stoczni powstanie zupełnie nowy łyp frachtowca o symbolu B201-
II. Łączy on funkcje statku typu ro-ro, który jest ładowany przez pojazdy, oraz kontenerowca. Dodatkowo będzie nim można przewozić tak delikatne ładunki jak papier.
- To prototypowy, niebudowany dotąd
w Szczecinie statek- mówi Izabella Maruszczak z biura kontraktacji i sprzedaży SSN.
Jednostka wykonana zostanie dla największego holenderskiego armatora - Spliethoff Bevrachingskantoor B.V z
Amsterdamu.
- Stępka pod ten statek zostanie położona w kwietniu przyszłego roku na najstarszej pochylni w stoczni - W1 (Wulkan), którą najpierw trzeba będzie przystosować do tego typu jednostek -
dodaje I. Maruszczak. Kadłub będzie mierzył 205 m. Wyjątkowa w skali światowej ma być ładownia kontenerowa bez pokryw łukowych, a w części rufowej prowadnice kontenerów, które będzie można zdemontować i
przestawić.
Statek będzie mógł przewozić nie tylko ładunki, ale i wszelkiego typu pojazdy na czterech pokładach o łącznej długości linii jezdnej 2800 metrów. Znajdzie się tu miejsce nie tylko dla
samochodów osobowych, autobusów, ale i 60-tonowych zestawów drogowych czy 65-tonowych pojazdów gąsienicowych. Na liście są również 120-tonowe zestawy Mafi, czyli ciągniki wraz z naczepami do przewozu
m.in. kontenerów. Papier znajdzie miejsce na najniższych pokładach. Z kolei pokład zewnętrzny i ładownia dziobowa przystosowane zostaną do transportu ok. 660 kontenerów o wszystkich spotykanych
powszechnie rozmiarach. Natomiast duża wysokość między pokładami na rufie pozwoli na przewóz ładunków o wielkich rozmiarach.
- Wszystkie przestrzenie ładunkowe przystosowane są do transportu frachtów
niebezpiecznych, z odpadami nuklearnymi włącznie - mówi Izabella Maruszczak.
Szeroka na 25 metrów rampa pozwoli na jednoczesny załadunek wszystkich pokładów. Stocznia zbuduje sześć takich statków w
ciągu najbliższych 3 lat.